Veel Gestelde Vragen

Kan iedereen meedoen aan het programma?

Het programma is zo ontworpen dat in principe iedereen het programma met succes kan volgen.


Maar

In bijzondere situaties kan het zijn dat niet alle programma onderdelen voor u geschikt zijn.
Het Basis Gezond Plan kent 4 onderdelen:
Voeding
We reiken u niet alleen een gezonde, maar ook eenvoudige en smakelijke eetgewoonte aan.
Als u een bepaalde ziekte heeft waarvoor u een speciaal dieet volgt of wanneer u voor specifieke voedingsmiddelen allergisch bent, kan het zijn dat de voedingsadviezen in het Basis Gezond Plan niet helemaal geschikt zijn voor u. Bij twijfel vraag het ons of raadpleegt uw huisarts of specialist.
Voor mensen met suikerziekte zijn de voedingsadviezen van het Basis Gezond Plan heel geschikt.
Als u Insuline gebruikt, moet natuurlijk wel zo nodig de hoeveelheid Insuline aanpassen als u anders gaat eten. Wij zien niet zelden dat deelnemers met suikerziekte veel minder Insuline nodig hebben en dat is goed voor de gezondheid.
Bij twijfel vraag het ons of raadpleegt uw huisarts of specialist.
Mensen met een schildklieraandoening kunnen gewoon het voedingsprogramma volgen.
Bij twijfel vraag het ons of raadpleegt uw huisarts of specialist.

Vragen over:

Algemeen

  • Als u op de button “Inschrijven” klikt kunt u zich aanmelden. Na invullen van uw gegevens en betalen kunt u meteen starten met het programma.
  • Het programma duurt 12 weken. 4 keer per week krijgt u een nieuwe afleveringen van het programma. Na die 12 weken blijft het totale programma nog eens 12 weken voor u beschikbaar.
  • Het programma duurt 12 weken. 4 keer per week krijgt u een nieuwe afleveringen van het programma. Na die 12 weken blijft het totale programma nog eens 12 weken voor u beschikbaar.
  • Graag zelfs. En omdat het een online programma is, hoeft u het programma maar een keer te betalen en u kunt er dan beiden gebruik van maken zonder extra kosten.
  • Nee. Het is een eenvoudig programma. Het programma is zo ontwikkeld dat iedereen er aan mee kan doen op zijn/ haar niveau.
    U krijgt tijdens het programma over bijvoorbeeld voeding wel extra informatie en soms wat meer wetenschappelijke informatie. Als dat u niet interesseert kunt het gewoon over slaan.
  • Het hoeft niet, maar we raden het uw wel aan.
    Het Basis Gezond Plan is een uitgebreid programma. U krijgt informatie, tips, adviezen en opdrachten op het gebied van mindset, bewegen, voeding en yoga.
    U krijgt veel informatie en het kan zijn dat u niet overal even veel interesse in heeft en dat is prima. Het programma is zo opgesteld dat u zelf kunt kiezen wat u wilt gebruiken.
    Het doel is niet dat u een programma volgt. Het doel is dat u met behulp van het Basis Gezond Plan een leef- en eetwijze vindt die voor uw lichaam, en uw leven het beste is. En dat kan van persoon tot persoon verschillen.
    Wij adviseren het wel om alle onderdelen van het programma te volgen. De onderdelen zijn op elkaar afgestemd en helpen u een gezonde eet en leefgewoonte te krijgen die u makkelijk kunt volhouden.
    Maar uiteraard u bepaalt zelf wat voor u van belang is en wat u helpt.
  • Nee. U hoeft niets speciaals aan te schaffen. U heeft alleen een computer/ laptop, tablet of smartphone met internet verbinding nodig.
    Bij de oefeningen in het onderdeel bewegen kunt u natuurlijk sportkleding dragen als u die heeft,  maar gewoon makkelijk zittende kleding is ook goed. En in de meeste afleveringen van het onderdeel bewegen gaat het om meer te bewegen in uw dagelijks leven. Daar heeft u niets extra’s voor nodig. Dit geld ook voor het onderdeel yoga. U heeft alleen makkelijk zittende kleding nodig, waar u zich vrij in kan bewegen. Bij yoga worden veel oefeningen gedaan op een yoga-mat, maar een dik kleed of een dunne matras of zelfs een badlaken is ook prima.
  • Het programma is volledig geautomatiseerd, u krijgt gedurende de 12 weken van het programma 4 keer per week een nieuwe aflevering. U kunt altijd vragen stellen en er is een forum, waar u vragen kunt stellen of uw ervaring kan delen met andere deelnemers.  
    Heeft u vragen over uw gezondheid en deelname aan het programma neem dan gerust contact met ons op. 
  • Als u op de button deelnemen klikt kunt u zich aanmelden. Na invullen van uw gegevens en betalen kunt u meteen starten met het programma.
    Het programma duurt 12 weken. 4 keer per week krijgt u een nieuwe afleveringen van het programma. Na die 12 weken blijft het totale programma nog eens 12 weken voor u beschikbaar.
  • Nee, u moet het zelf betalen. We hebben daarom de prijs laag gehouden, zodat het programma voor iedereen bereikbaar is.
  • Natuurlijk kunt u het overslaan, het programma is zo opgesteld dat u zelf kan bepalen wat voor u goed te gebruiken is. Je zou het een soort cafetaria model kunnen noemen. Bij het onderdeel voeding zitten bij een aantal afleveringen wat extra informatie voor de liefhebber en wat extra meer wetenschappelijke informatie. En niet iedereen vindt dat interessant en dat is prima.
    De verschillende onderdelen van het programma zijn wel op elkaar afgestemd en het beste effect op gezondheid en vitaliteit mag u verwachten als u alle onderdelen volgt en toepast.
    Natuurlijk kunt u tevreden zijn met uw huidige leven, gelukkig maar. Dat hoeft echter niet te betekenen dat er geen dingen zijn die u zou willen verbeteren. Wij raden u dan ook aan zo veel mogelijk alle onderdelen te volgen en zelf te ervaren wat het voor u doet.

Voeding / Bewegen

  • Jazeker. Het programma is zo ontworpen dat iedereen mee kan doen. Heeft u specifieke vragen of heeft u een beperking of een ziekte, neem dan contact met ons op.
  • Als u twee of drie keer per week naar de sportschool gaat en verder niet veel beweegt, is het zeker aan te raden het onderdeel bewegen te volgen. U krijgt niet alleen tips voor sporten en oefeningen voor uw spierkracht en conditie, maar vooral ook simpele adviezen voor bewegen in het dagelijks leven. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat juist regelmatig bewegen gedurende de dag zo belangrijk is voor de gezondheid.
    Wij adviseren u in ieder geval te beginnen met het onderdeel bewegen, oordeelt u zelf of het voor u van meerwaarde is, wij denken van wel.
  • Als u alleen van koude gerechten houdt kunt u ook gezond eten, mits u maar voldoende groenten en fruit eet, eventueel aangevuld met concentraten van groenten en fruit. In het Basis Gezond plan krijgt u wekelijks recepten voor een week. Er zijn wel recepten voor koude gerechten, maar bij de meeste recepten moet u wel koken. U zult dan zelf uw maaltijden moeten samenstellen.
    Uiteraard kunt u er ook voor kiezen met de eenvoudige richtlijnen die u krijgt zelf uw eten samen te stellen.
  • In het Basis Gezond Plan wordt u aangeraden 3 keer per dag te eten en niets tussen door. Maar niets “verboden”. Er is wel een goede rede waarom we u dit vragen. In het programma vertellen we u ook waarom. Maar ieder mens is verschillend. Er zijn mensen die het beter doen op 4 of 5 maaltijden. Als u zich beter voelt met 4 of 5 maaltijden en 3 maaltijden u stress geven, kunt u veel beter 4 of 5 keer eten.
    We raden u aan in ieder geval de eerste weken zo veel mogelijk 3 keer per dag te eten, de meeste mensen voelen zich daar na een paar dagen heel goed bij.
    Maar niet ieder mens is hetzelfde, iedereen leeft anders, heeft een ander lichaam. De bedoeling is dat u zelf gedurende de 12 weken van het programma zelf experimenteert wat voor u prettig en gezond is, wat bij uw lichaam en uw leven past. We willen dat uw eetgewoonte voor u een prettig is en goed vol te houden, niet iets dat stress geeft.
  • Het beste is meteen te proberen zo min mogelijk zoet te eten, dus koffie, thee etc. zonder suiker of zoetjes. Als u dit 2 weken kan volhouden is de kans groot dat u nooit meer suiker in uw koffie of thee wilt. Maar zoet is meer. Moedermelk is zoet. We hebben vaak een sterke behoefte aan zoet. Probeer dan zo veel mogelijk natuurlijke zoetmiddelen te gebruiken, Stevia, dadelstroop. Op brood zo min mogelijk zoet beleg, eventueel iets van fruit, fruitspread of ongezoete appelstroop. Liefst geen suikerhoudend beleg zoals jam of hagelslag. Fruit rond het eten is prima, en dat is meestal ook zoet.
    Probeer wel koekje en gebak tussendoor zo veel mogelijk te vermijden, maar af en toe op een verjaardag of een feestje mag u  best zoete (en suikerhoudende) producten eten.
    In het program wordt hierover meer verteld.
  • Wij raden het u wel aan. In het Basis Gezond Plan vertellen we u precies wat u het beste kan veranderen en waarom.
  • Alcohol en ook wijn is behalve drinken ook eten, het levert calorieën en alcohol is een suiker. Het drinken van alcohol, zeker in grotere hoeveelheden en zeker buiten de maattijden, leidt gemakkelijk tot overgewicht en verstoring van de suikerstofwisseling. Maar 1 of 2 glazen wijn in de avond is voor de meeste mensen geen probleem, tenzij u veel overgewicht heeft en wilt afvallen, dan is het misschien beter niet te veel wijn te drinken. Maar een ding kan ik niet genoeg benadrukken. Een gezonde eetgewoonte is heel belangrijk, maar als dit stress geeft is het niet zo gezond. U kunt beter iets minder gezond eten en u er goed bij voelen, dan heel gezond eten, maar dat als stress ervaren.
  • Vaak krijg u in een restaurant veel eiwitten en vetten (vlees, vis), maar weinig koolhydraten en ook weinig (verse) groent en fruit.
    Als u af en toe (of 1 keer per week) uit eten gaat is dat geen enkel probleem. Als u dagelijks in een restaurant eet of u wilt ook in een restaurant gezond eten, kan dat best. U kunt altijd vragen om extra groenten en fruit. En als u er van houdt neem dan liever vis in plaats van vlees. Als u vegetarisch eet is ook prima, maar soms is vegetarisch eten erg vet en bevat veel kaas. Let er dan op dat er voldoende (verse) groente en fruit is.
  • Als u af en toe een barbecue heeft met bijvoorbeeld veel vlees en veel sauzen (vaak erg vet met veel zout en suiker) is dat op zich geen enkel probleem. Als u gewoonlijk gezond eet is het geen enkel probleem als u een keer in d e 1 à 2 weken wat minder gezond eet. Maar als u elke dag zo eet, is dat niet goed voor uw gezondheid.
  • Ja, uitstekend zelfs. Uit recent wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat yoga heel goed is voor met name chronische lage rugklachten en beter is dan de gebruikelijke behandelingen zoals fysiotherapie.
  • Het is op zich normaal dat het lichaam na een warme maaltijd extra energie nodig heeft om het eten te verteren en dat u een beetje slaperig gevoel krijgt. Als u snel na het eten echt heel moe wordt. kan het soms betekenen dat u iets gegeten heeft wat uw lichaam minder prettig vindt. Het is dan een kwestie van uitproberen welke voedingsmiddelen een vermoeid gevoel geven en welke niet.
    Of dit ook goed of slecht voor uw gezondheid is, is niet bekend.
  • In eten, vooral in groente en fruit zitten belangrijke stoffen voor onze gezondheid (onder meer vitaminen, mineralen en fyto-nutriënten). Het meeste voedsel uit de supermarkt, wordt op een industriële  schaal geproduceerd. Dit heeft tot gevolg dat dit voedsel minder van de gezonde stoffen als vitaminen bevat. Biologisch verbouwde voedselproducten bevatten over het algemeen meer van deze gezonde stoffen, maar een garantie is het niet. Het is in ieder geval van belang voldoende groente en fruit te eten (per dag minstens 200 gram groenten en liefst meer en minstens 2 stukken fruit) en gevarieerd te eten.
  • Als u gezond eet krijgt u alles binnen wat u nodig heeft en hoeft u geen extra vitaminen te slikken.
    Ernstige tekorten zien we in Nederland vrijwel niet, behalve bij bepaalde ziekten en bij mensen die zich ernstig verwaarlozen (drugsverslaafden, alcoholisten, etc.).
    Maar doordat het meeste voedsel wat we eten op grote schaal industrieel geproduceerd wordt, zitten er vaak wat minder vitamines in. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat we gezonder en vitaler kunnen zijn, als we meer voedsel zouden eten waar meer vitamines  (en mineralen en fyto-nutriënten) in zitten. Deze stoffen zitten voor een belangrijk deel in groenten en fruit. Biologisch verbouwde groenten bevatten over het algemeen meer van deze gezonde gezonden stoffen. Als je elke dag echt biologisch verbouwde groenten en fruit eet en gevarieerd eet, is het slikken van extra vitamines niet nodig en veel vitamine producten zijn vooral goed voor de fabrikant.
    Dit geldt niet voor Vitamine D, er zijn toch wel aanwijzingen dat we zeker in de winter wat extra vitamine D kunnen gebruiken.
    In het programma wordt meer verteld over vitaminen, mineralen en fyto-nutriënten.

Medisch